Så förkyld...

Hej igen! Sorry att jag inte skrivit i bloggen nu på ett par dagar! Jag har nämligen världens förkylning samt förjävlig hosta!*får man svära i sin blogg?* Skitsamma!

Allt började med att storasystern blev sjuk och sedan mamma, mostern och... Sedan jag! What a surprise! Jag har varit det sedan tisdag denna vecka, men nu börjar jag pigna upp! Eftersom det är första advent denna söndag kommer jag lite*de här dagarna som är kvar och kanske lite nästa vecka* lägga upp olika stycken om hur de firar jul i Japan! Jag lovar att återkomma med manga serierna snarast! Här är första stycket!

Jul- och nyårs-firande i Japan.

Jodå, tomten kommer även till Japan. Men trots att julfirandet har funnits där i snart ett halvt årtusende, får tomten nog fortfarande något av en kulturchock. Julens religiösa budskap tas inte alltid på sås stort allvar. I tv-reklamen har jungfru Maria setts komma flygande på en kvast, och på ett stort varuhus i Tokyo inviger man mellandagsrean genom att spika fast en jultomte på ett kors. Dessutom går en helt annan halmklädd figur runt och knackar på i stugorna. På jakt efter lata barn.

 

På japanska heter Gott Nytt År ”Akemashite omedetou”. Myårsfirandet har gamla anor och är av stor religiös och kulturell betydelse. Ska man säga God Jul får man däremot använda det engelska ”Merry Chrismas” (Merii Kurisumasu). Julen är inte alls lika viktig traditionellt sett. Det är inte ens en helgdag.
Hoppas ni gillade det! Sayonara!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0